Sunday, March 15, 2015

Suka Dapat Hadiah?








Kalau nak bagi sesuatu kat orang  biorlah bebenor....

Jangan dok bagi kat orang benda yang kita tak hendak, atau yang kita dah nak buang atau barang tu kita dapat free atau cari barang yang paling murah, paling kodi......Kalau kita tak suka benda-benda tu orang lain pun tak suka jugak....Dah kalau tak nak buang je dalam tong sampah - jangan pegi buang kat orang atas nama hadiah atau sedekah. Bo patut maa...

Sebab tu lah kalau nak bersedekah dan menghadiah kenalah jaga adab-adabnya supaya orang yang menerima hadiah tu tak kecik hati, tak marah atau tak sumpah kita jadi gua batu atau jadi perigi buta !

Bila berlaku malapetaka seperti kebakaran, banjir besar - ramailah orang yang nak menderma pakaian , punyalah banyak berguni-guni, tapi bila dibuka.......

Gambar diambil dari blog Buasir Otak

........beginilah di antara rupanya......                                                      




2 comments:

Anonymous said...

Saya ada dengar ceramah ustaz. Ustaz kata bila kita memberi ianya sebenarnya adalah untuk diri kita sendiri. Pahala yg banyak tersimpan di situ. Maka berilah yang baik baik. UH

Kerabu Jantung said...


Betul tu UH, tapi ramai yang tak ambik pot sebab tu suka bagi orang barang yang sendiri tak nak atau yang tak tahu nak buang kat mana barang buruk dorang tuh!