Wednesday, April 7, 2010

Scandalous!

Ibubapa dulu tidak membenarkan anak-anak mereka mendengar percakapan orang tua-tua terutamanya kalau ada tetamu di rumah. Jadi masa kami kecik-kecik tak pernah didedahkan dengan lepat ketupat melalui mulut orang tua sendiri. Anehnya bila kita dewasa, pandai aje bergosip, macam diajar-ajar aje!

Pernah suatu hari A berlari termengah-mengah waktu malam dan mengetuk pintu rumah kami .......... Mak Teh, Mak Teh, tolong saya!
Kenapa engkau ni? ............ Ada orang kejar saya...
Mak pun buka pintu dapur dan A pun terjah masuk terus menyorok di belakang pintu.
Tak berapa lama kemudian....... Mak Teh, Mak Teh.........
Hah, kenapa kamu ..S.. ?.
Ada tak orang lari kat sini kejap tadi? .........Tak dak.....pergi cari tempat lain..
Kedua-dua mereka adalah sanak saudara kami dan rapat dengan mak dan ayah.

Rupa-rupanya, setelah saya masuk sekolah menengah baru tahu cerita sebenar. Lelaki yang datang menyorok di belakang pintu dapur kami ialah duda kepada H. Dia datang ke kampung untuk melihat bekas isterinya yang juga sudah berkahwin dengan S, tapi cara dia datang tu kurang elok, iaitu dengan mengendap di waktu malam! ayah pun suruh dia balik ke kampung asalnya semula pada malam tu jugak. Kalau tunggu esok mesti kena belasah oleh si S!

Kalau sekarang cerita sebegitu akan menjadi skandal yang besar dan jadi bahan gosip, tetapi kerana mak dan ayah rahsiakannya, maka takde orang kampung yang tahu, cuma saya yang tahu, itu pun setelah beberapa tahun kemudian. Yang kena kejar tu pun dah meninggal kerana penyakit malaria dalam tahun 70an dulu!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...