Wednesday, April 14, 2010

Tabik datok, anak cucu tumpang.............




Masa kecil kerap juga bermain di hutan kemunting yang tidak jauh dari rumah. Pokok kemunting adalah pokok renek dan sangat rendang dan akan berbunga ( warna pink ) dan berbuah sepanjang tahun. Setiap pagi waktu hujung minggu atau cuti sekolah ramai-ramai pergi cari buah kemunting.




Kadang kala ada juga yang beser nak terkencing , nak balik rumah ( walau pun tak jauh ) takut ditinggalkan kawan-kawan, lama-lama lebuh di sebalik pokok aje. Ada di antara kami yang bagi petua, kena tabik dulu kat tok nenek baru kencing, maka sipaloi pun buka mentera.......tabik datok,anak cucu tumpang kencing...!

Saya dah tak ingat lagi kat mana puok demo tu basuh kencing sebab air takde di kawasan tu, nak kata beristinjak, tak reti lagi , tak tau dan masing-masing tak faham lagi sebab masa tu baru darjah dua atau darjah tiga.

Budak-budak sekarang beruntung, ilmu sudah meluas, tenaga pengajar ramai, ustaz ustazah yang balik dari Mesir , Syria, Jordan, Mekah , Madinah dan lain-lain negara Islam berkenjah. Ada di antara mereka ini jadi guru Kafa di sekolah-sekolah ( mungkin sementara dapat kerja lain ). Pelajar-pelajar sekolah dapat menimba ilmu dan tidak ada lagi yang buta Quran, tak reti sembahyang atau tak tahu bab thoharah. Cuma kesian ustaz ustazah sebab guru kafa tak sama kedudukan dengan guru-guru yang mengajar mata pelajaran lain di sekolah-sekolah.

Kalau dari kecil ( sekolah rendah ) dah diasuh oleh ustaz ustazah yang hebat-hebat, takdelah lagi orang Malaysia ni dok percaya kerajaan dilangit, atau pakat-pakat minum air ludah tok guru atau percaya pada orang-orang yang mengaku boleh bercakap dengan Tuhan atau ..........

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...