Thursday, April 29, 2010

Mimpi Seram

Dulu-dulu saya kerap mendapat mimpi yang seram-seram dan berulang-ulang pula, seperti saya sedang berada di suatu tempat, dan tempat itu dipenuhi dengan mayat-mayat. Mula-mula rasa takut tapi lama kelamaan dah tak kisah. Ada juga tidur tak bermimpi, tapi tak seronok pulak, jadi saya kerap minta doa dapat mimpi yang baik-baik.

Masa di kampung dulu ada sebuah tokong Cina di deretan kedai-kedai lama, jadi semasa kecil saya kerap lalu lalang depan tokong tu. Pada suatu hari saya teringin nak masuk tengok dalam tokong , nak lihat dari dekat rupa tokong yang merah menyala yang dikelilingi oleh colok-colok yang berasap dan buah limau diletakkan di atas dulang berkaki. Bila malam tiba saya bermimpi tokong datang ke rumah dan saya ketakutan hinggalah tersedar dari tidur berpeluh-peluh. Selepas tu saya akan mengelak dari melalui depan tokong!

Arwah ayah memang melarang kami bermain-main di kawasan penyembahan, sebab maklumlah benda-benda yang sesat dan syirik sangat disukai oleh assyayaatiin. Tapi sebagai kanak-kanak perasaan ingin tahu sangat kuat, dan tidak dapat memikirkan buruk baik sesuatu. Ghoyak doh, lare' doh, tapi tok denga...................

Sekarang ini tempat penyembahan sebegitu dibuat berasingan dan agak jauh dari tempat orang lalu lalang.

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...