Thursday, May 6, 2010

Freeeeaaaaak.....!!

Ada di antara kita yang terjadi melobih dalam sesuatu perkara, samada dari segi menjaga kesihatan, makanan, kecantikan, kebersihan atau lain-lain. Akibat dari itu seseorang boleh jatuh sakit secara tidak disedari ( secara psikologi ), dan mereka jadi dah macam tak berapa normal dah dari pandangan mata orang di sekeliling.

Apa taknya, kalau yang menjaga kecantikan dan nak maintain berat badan supaya sentiasa ( menurun? ) sampai saiz zero tu, makan bersukat, bertimbang, seperti dua biji kacang, sehelai daun sawi, setengah sudu nasi dan segigitan buah papaya atau epal. lepas tu setiap jam timbang berat badan. Gilo ko apo?

Ada orang yang menjaga kebersihan rumah mereka secara melampau. lantai rumah dilap setiap sejam, menggunakan segala macam ubat pencuci, ubat penyembur, pewangi sampai rumah dah berbau macam kilang pembuat bahan pencuci. Dah tak makan guna pinggan mangkuk lagi, sebab ia kena dicuci dan membasuh pinggan mangkuk, membasahkan sink dan disekitarnya, nanti kena lap segala benda tu sekering-keringnya untuk nampak spick and span. Akhirnya makan dalam paper plate, lepas makan buang!

Pernah tengok pil vitamin satu lemari? Semua vitamin dan ubat-ubatan sampingan , seperti herba yang berbentuk cecair, berkapsul atau berbiji atau berserbuk dibeli di serata tempat, di farmasi, dari jualan direct selling dan lain-lain..Pendek kata kalau ada orang rekomen atau diiklan, terus beli.

Kalau kita sedang mengalami benda-benda yang tidak normal begini, mintalah nasihat ahli keluarga dan rakan-rakan or we need to hire a psychiatrist at once!

1 comment:

Beautiful Life said...

Mum, u watch too much Bio channel on Astro! Anyway for me, seeing other people having this obsession inspires me to be more like them, ye lah, especially bila mengemas & membersih rumah tu ada some tips yb boleh diguna pakai... but other times looking at their obsession becoming a mental problem like hoarding, nauzubillah minta dijauhkan dr jadi mcm tu..

p/s: throwing out my unwanted things. dont want to be a hoarder.

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...