Monday, May 10, 2010

Miskin Tegar

Kita mungkin tak sedar ada lagi golongan yang miskin tegar di negara kita. Hidup mereka tidak ada perubahan sejak kecil hingga mereka dewasa akhirnya tua. Bayangkan seseorang yang kami kenal, semasa kanak-kanak lagi beliau dan kakaknya sudah pandai mencari rezeki untuk menolong ibubapa mereka yang susah. Caranya ialah mereka berkerja dengan sesiapa yang memerlukan tenaga tulang empat kerat mereka.

Adik perempuannya bekerja membasuh kain, menggiling rempah dan lain-lain kerja rumah apabila diperlukan Dengan kata lain rezekinya tidak tetap, ada kerja adalah upah. Abang pula buat kerja apa saja, pergi kedai , sapu longkang, tarah rumput dan juga tolong memasak. Hingga kini, abang berumur 52 tahun, tidak berkahwin sebab tak mampu sementelahan lagi sebelah kakinya cacat dan tak dapat berjalan dengan betul.

Akhirnya mereka dua beradik menjadi pembantu sambilan di rumah sebuah keluarga yang bersimpati dengan mereka, selama mana diperlukan. Mereka akhirnya menjadi begitu rapat sehingga dianggap sebagai keluarga sendiri , diberi pertolongan sedikit sebanyak yang boleh. Yang lain-lain atas ehsan saudara mara dan orang-orang yang bersimpati nasib mereka.

Ada ramai orang yang miskin tegar di negara kita. Agaknya apakah perancangan khas yang kerajaan buat untuk membantu golongan ini, selain dari duit zakat setahun sekali dan duit welfare ( mereka bukan orang malas yang mengharap duit free, mereka boleh buat kerja ).

Semoga mereka mendapat limpahan dari kekayaan dan kemajuan negara!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...