Monday, May 3, 2010

Pertembungan Dialek

Pernah satu hari saya dan anak sulung hendak pergi Tanjung (Penang ) dengan menaiki bas dari Alor Setar. Tidak ada bas yang terus masuk Pulau Pinang masa tu, kena ambil bas Alor Setar - Butterworth. Sampai di Butterworth naik feri terus ke seberang ke Pulau Pinang.

Semasa dalam bas kelindan pun mula menjual tiket......... Bagan dua kak?
Tak, bukan Bagan -Butterworth.
Dia tersenyum, sama kak........ya.. Bagan dua.

Kami dua beranak pun gelabah jugak sebab bas tulis Alor Setar - Butterworth, kenapa Bagan pulak? Akhirnya kami sampai diButterworth aka Bagan! Barulah lega.

Semasa di Alor Setar, beli barang selalu dapat mahal sikit, sebab tak cakap Aloq Setaq. Bukan mudah nak tiru telor Kedah, ianya mengambil masa yang lama. Itu pun tak berapa menjadi.

Lain pula di Kota Baru, pelajar-pelajar saya kerap membetulkan jika saya salah  sebut

- buke lagu tu cikgu.... keno kato lagu ni.......

Sebab tu mudah menjadi telor Kelate, lebih-lebih lagi kerana saya orang Pantai Timur, lagi cepat dapat kecek Kelate! Bagi suami pulak lain cerita, susah nak tukar Kedah speak dia tu. Pernah dia berhubung dengan Bank Pertanian di Petani, Siam tentang satu lawatan kerja. Dengan susah payah dia bercakap standard Malay takut orang Siam tak faham bahasa Kedah) bila habis penerangan, orang Petani pun kata...

Cek, boleh kecek Kelate ko, kito dok pehe...

Suami saya pun kena kecek Kelate dengan tak menjadinya, habis staf dia di KB tergelak.........( cakap kuat pulak tu, talian talipon tak berapa elok )

Di Sarawak, mereka menggunakan B. Melayu standard bila bercakap dengan orang luar. Tapi kalau kita bergaul mesra dengan kawan-kawan di sana mudah juga kita nak menguasai bahasa Sarawak. Tapi bagi anak-anak, takde masalah sebab di sekolah mereka ada ramai kawan dan proses asimilasi cepat berlaku.

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...