Saturday, May 15, 2010

Mono Sound System

Akibat accident berpuluh tahun dahulu tulang telinga dalam ( inner ear ) suami saya telah retak, menyebabkan tahi telinga menyerap masuk ke dalam tulang. Doktor ambil keputusan untuk membuat pembedahan , jika tidak lama kelamaan ditakuti mendapat meningitis.

Pembedahan telah dilakukan beberapa tahun lepas dan mengambil masa lebih 10 jam. Dalam pada itu doktor pakar memberi amaran, otot muka mungkin akan turun/collapse serta merta jika terkena urat muka. Alhamdulillah, muka maintain hensem, tapi telinga pulak pekak sebelah sebab gegendang telinga terpaksa dibuang.

Yang kelakarnya ialah jiran sebelah pun ada kecederaan pendengaran juga sebab beliau bekas general dalam pasukan semboyan ie bahagian meriam. DZ mengingatkan kami bila bercakap dengan suaminya kena kuat sikit, sebab suara perlahan tak sampai ke telinganya. Maklumlah asyik berdentum dentam bunyi meriam, telinga gajah pun boleh pecah.

Sejak akhir-akhir ini DZ pula mendapat kecederaan pendengaran kerana dalam satu sesi latihan menembak beliau tak mengenakan penutup telinga dengan betul. Pernah DZ memberitau kalau dengar dia dengan suaminya bercakap kuat, jangan terkejut dan jangan ingat mereka bergaduh pulak. Dua-dua sekarang menggunakan mono sound system.

Semalam, saya terkejut apabila mendengar satu bunyi ditepi kepala belah kiri. Rupa-rupanya bunyi jam meja...tik, tok, tik, tok....... Eh kenapa selama ni tak dengar pun bunyi jam nih.

SEBAB SELAMA NI...jam berada di sebelah kanan telinga........

Baru terkejut badak bahawa sendiri sudah ada sound problem.

Tahi telinga banyak ke?

Dah tua ke?

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...