Tuesday, May 18, 2010

Kena Tipu Hidup-Hidup!

Lebih kurang sepuluh tahun dulu seseorang yang kami kenali didatangi oleh salesman, dia tak jual apa pun tapi bagi kertas untuk digores. Apabila digores kertas tu, keluar gambar kereta Proton Wira. Sipenjual tu begitu teruja, melompat-lompat dia......waa..lu manyak untung dapat ini Ploton Wira.

Eh, macam mana I boleh dapat itu Proton Wira?
Lu sudah gores, sudah keluar itu gambar proton , kira you dapatlah ini lucky draw. Manyak lucky la lu!
nanti esok itu kereta kasi hantar sama lu. Tapi kena bayar 2 ribu ringgit untuk proses pendaftaran dan pembayaran road tax.
Seseorang ni pun begitu teruja, hampir nak dibayar duit 2 ribu tu, tapi nasib baik kawan-kawan dia menahannya.

Baru-baru ni ada pulak seseorang yang kami kenal, menggores kertas dan keluar nombor pula. Jadi salesman ni ajak dia pergi ofis jumpa dengan bos untuk menuntut hadiah yang dia sepatut dapat. Seperti biasa salesman tu terlompat-lompat dengan penuh teruja, ........you manyak untung dapat hadiah besar. Bila check dalam senarai, nombor yang dia dapat tu membolehkan dia dapat sebiji kereta Honda CRV.

Semua orang gembira, lebih-lebih lagi si salesman tu, .....wa....nanti boleh belanje sama saya.....kemudian bos pun keluar menemui seseorang ini beritahu kena bayar 9 ribu ringgit untuk mengeluarkan kereta dari kilang, bayaran insurans dan road tax, serta kos pengiklanan.Dua hari lagi kereta akan dihantar terus ke rumah, dan duit yang 9 ribu tu akan dipulangkan balik. Kalau tak percaya catatkan nombor siri duit tu.

Kalau kita fikir lamaaaaaaa sikit, mana ada orang jumpa kita tengah jalan, atau di pasaraya atau salesman yang terpontang panting merayau dari rumah ke rumah menjual kad untuk digores, kemudian boleh dapat hadiah yang kaw-kaw. Gila apa orang yang nak bagi hadiah tu!

Serupa juga invest 1 ratus ringgit dapat pulangan 13 ribu, meniaga apa tu?

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...