Wednesday, March 2, 2011

Belajar Tasauf Jadi Gila?

Masa tahun 80an dulu kami ada berguru belajar kitab solat - Muniatu Musolli - Tok Imam yang mengajar kami tu ada juga menyelit-nyelitkan tentang tasauf dalam syarahnya. Sebagai anak murid yang separuh empuk macam kami, bila tok guru sebut fasal tasauf, kami pun teruja bukan main, lalu ........

Tok Imam , boleh tak kami belajar tasauf?

Tok Imam tersengih aje, kata dia belajarlah feqah dulu baru belajar tasauf.

Dengan blurnya kami tanya .....kenapa Tok Imam?

......sebab kalau pi belajaq tasauf tak ada asas feqah boleh jadi gila ( not the gila crazy Tanjung Rambutan one! ). Serupa jugak kalau belajaq feqah tak belajar tasauf, jadi loklaq ( buat amalan jadi kasar dan ringkas ikut yang asas aje! )

Semasa salah seorang dari kami pi ke Pekan Rabu beli dua jenis kitab yang dicadangkan oleh tok guru ( belajar selang minggu tiap-tiap satu kitab, sebab kitab nipis dan tak bagi anak murid boring ) , penjual kitab tu pesan padanya, akak, kalau nak baca kitab ni kena ada guru. Wakil kami pun memberi tahu yang kami dah ada tok guru yang nak mengajar - Arwah Tok Imam Haji Said salah seorang imam masjid Zahir Alor Setar ( walau pun dah pencen masa tu tapi masih dilanjutkan khidmatnya ). Bila dia dengar nama tok Imam Haji Said, dia pun lega.

Sekarang barulah saya faham, bahawa pemuda yang menjual kitab itu ialah seorang yang sangat amanah dengan penjualan kitab-kitab. Dia takut kami belajar sesama sendiri, maklumlah belajar tanpa guru, assyaitonlah jadi mudirnya! Lagi pulak kitab tu ditulis dengan tulisan jawi lama.

Ada beberapa cerita kelakar fasal kitab jawi klasik ni...... contohnya, ejaan jawi fa alif nun ha , atau dalam bahasa Arab dia jadi fainnahu ramai juga yang ingat ianya fanah atau panah,
- ba wa mim - sebutannya bumi ada yang membunyikannya - bom. Atau pandai-pandai buat tafsiran sendiri ayat ..... bagi orang yang taqwa, takpayahlah baginya sembahyang- maka mak andeh pun dengan bestnya tak sembahayang sebab ikut kitab kata tak payah sembahyang tu!

Tapi alhamdulillah sekarang sudah ada banyak kitab-kitab klasik yang ditulis dengan tulisan rumi dan dialih kepada bahasa standard. Tidak sukar nak mendapat ilmu, sebab ilmu telah berkembang dengan meluasnya - antara hendak dengan tak hendak atau pun antara rajin dengan malas sahaja !

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...