Friday, March 11, 2011

Hari Yang Murung





Jangan suka duduk bersendirian di tempat yang gelap , nanti bertambah risau tak menentu dan akhirnya membawa kemurungan. Kalau sedih, jangan dilayan sangat perasaan sedih atau kalau tertekan , jangan diikutkan hati. Seboleh-bolehnya lawan perasaan - dengan bersungguh-sungguh! Cahaya yang kelam-kelam macam di atas tu boleh bawa ketenangan dan boleh bawa kemurungan , semuanya atas pilihan kita.

Rupa-rupanya kalau kita banyak berinteraksi hidup kita akan lebih ceria berbanding dengan orang yang lebih suka menyendiri. Pernah suatu masa saya menelefon seorang ahli keluarga bertanya kabar, dia kata badan kurang sihat sikit. Saya pun kata nak singgah kejap tengok dia. Bila sampai di rumah kakak sepupu tu , ceria bukan main dia , kata dia dengar adik beradik nak mai, demam pun hilang. Saya terkejut dan tak sangka rupa-rupanya kakak sepupu gembira saya datang menjenguknya ( atau ada orang menziarah dia ).

Dalam hidup kita sangat memerlukan sahabat, kadang kala sahabat boleh jadi lebih erat macam keluarga sendiri. Dalam hidup ini kita perlukan tempat untuk mencurah perasaan, masalah dan tempat meminta nasihat dan kita boleh terima nasihat dia. Kita amanah dengan dia, dia amanah dengan kita. Kalau kita dapat sahabat yang sebegini, saya rasa itulah anugerah Tuhan yang paling berharga. JAGALAH PERSAHABATAN ITU SAMPAI KE AKHIR HAYAT ! tak jaga persahabatan kalu......... BIG MISTAKE maa!

Pernah seseorang memberitahu saya, sudah sekian lama dia berkawan dengan seseorang tu, bila dia menceritakan keluh kesah hatinya terus terang kawan tu kata ......saya tak nak dengar masalah awak... pening kepala saya. Sedih bukan main dia dan dengan berlinang air mata dia kata.......saya bukan nak suruh awak selesai masalah, tapi nak mintak awak dengar aje rintihan hati saya, lagi pulak saya tak ada tempat lain nak mengadu hal.



No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...