Wednesday, March 23, 2011

Dapat Pengetahuan Dari Orang Muda

Ada orang kata , apa yang tak diajar oleh ibubapa di rumah kita akan belajarnya di luar rumah. Sebab tu lah kadang-kadang mak ayah dah ajar molek doh kat anak-anak, tapi ada juga anak-anak yang berubah perangai bila berada di luar rumah. Ada juga anak-anak yang tak dididik dengan betul di rumah, tapi mereka dapat pendidikan yang baik di sekolah atau melalui kawan-kawan.

Semasa saya mula-mula mengajar di KB pada tahun 80an dulu, banyak perkara saya belajar dengan pelajar-pelajar saya, antaranya bagaimana nak bercakap cara Kelate dengan betul, seperti sebutan Pak Ali - sebut Pok Ali - lama jugak nak menjadi tuh! Paling best kecek Kelate sebab ada lenggok sendiri dan ada farsy hurufnya pulak! ( tak boleh main tiru-tiru, kena proper coaching!)

Salah seorang pelajar , Razini , telah mengajar saya masak kuzi ala Hotel Perdana ( mak dia jadi chef kat HP masa tu dan kemudiannya menjadi chef pada salah seorang ahli keluarga Sultan Brunei ). Resepinya telah saya kembangkan pada kawan-kawan lain di seluruh Malaya. Banyak pahala Razini dapat sebab dia tak kedekut ilmu!

Paling saya tak lupa ialah, apabila seorang pelajar lelaki India Muslim ( di KL )yang telah kematian ibu, bila saya tanya siapa yang menjaga dia dan adik beradiknya, dia kata dia dan abang lelakinya tinggal dengan bapak dan kakak dengan adik perempuannya tinggal dengan mak sedara. Bila saya tanya kenapa, dia kata, tentulah sumbang membiarkan anak gadis tinggal bersama bapa bila mak mati! Saya termalu jugak bila dengar penjelasannya sebab rupa-rupanya mereka lebih perihatin tentang keselamatan anak-anak perempuan (dalam keadaan tertentu ).

Rupa-rupanya banyak benda yang kita belajar di dunia ni, tak kira dengan guru , professional, atau lain-lain hatta dengan budak-budak kanyak sekali pun!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...