Friday, July 15, 2011

Menzihar Isteri

Abe Mu' ( Mahmud ) kelihatan begitu gusar akhir-akhir ni. Habih sekapong dok herang bakpo gak Abe Mu' asyik dok lepak kat masjid jah. Sebelum subuh dah sampai ke masjid, balik kejap makan tengah hari, kemudian lepak lagi kat masjid - malam baru balik rumah. Boleh pulak dok melaho saje , siap bertidur baring kat situ - buat menyemak masjid !

Mek Jenak ( Zainab ) dok buat kecoh, tok laki sehari-harian tak balik rumah, dah berapa hari doh buat lagu tu. Dia ingat laki dia dah buang tebiat nak mati dah. Yelah solat wajib harian pun dok cerlang cerlup , tiba-tiba jadi warak dok kat masjid berhari-harian.

Suatu hari tok imam masjid balik lambat sikit, tunggu semua orang balik, dia pun merapati Abe Mu' , tanya kabar.

Abe Mu' yang tengah terkedu tu apa lagi , dia pong meraung - air mata keluar macam empang pecah

Habih saya Tok Ime, habih saya sekali ni......

Tok Imam pun terkejut kecik tengok Abe Mu' meraung-raung

Bakpe jadi lagu ni, ada masalah apa - kalau buleh saya tulung...

Habih saya, habih doh.....saya zihar isteri saya.....

Doh mu kate lagu mane?

Saya kata betih dia macam betih mak saya......

O, lagu tu ka? Dok gapo satu.....zihar lagu tu sebenarnya takde dalam masyarakat kita

Ye ke Tok Imam? saya tengah takut ni.....habih saya tercerai dengan orang rumah saya....

Jangan takut, itu sebenarnya orang Arab dulu-dulu , bila tok laki dah tak berkenan kat isteri dia pun menyamakan isteri macam maknya. Cara sindiran dia kata lagu tu dengan niat nak menceraikan isteri!

Saya tak niat sikit habuk pun tok, buat gurau jah!

Tu budaya dia - budaya ni dibawa sejak zaman jahiliyah. Adapun kita orang sebelah sini, takde hal, dan tak timbul zihar menzihar ni!

Leeegaaaaa Abe Mu' mendengar penerangan tok imam ....... lepas tu che' abe pong hungga kelik ke rumah......dok ngelih kiri kanan doh!

4 comments:

Mama Amirul said...

hahaha... tu nama belajar sekerat jalan.. tak tau ujung pangkal, main redah...

whm6840 said...

eh ye ke aunty?.. really, i don't know this. I mean budaya kuno org arab. I came to know about zihar may be when I was 9 or 10. As a kid, I did question apa salahnya kalau suami cakap fizikal isteri seakan ibu dia. Of course nobody answer me secara ilmiah besides "memang tak boleh cakap".
I myself never make the effort to find out more... until la baca entry ni.
Thanks.

Kerabu Jantung said...

ain1914,
padahnya belajar tak pakai kitab...

Kerabu Jantung said...

whm6840,
maknanya at that time dah timbullah kisah zihar ni!
that means you are more advance than me, i just knew about zihar only about 10 years ago!
memang betul dulu-dulu tak boleh cakap fasal hukum,sebab ilmu terhad, tak macam le ni, ilmu berkembang dengan pesat, sapa rajin belajar dia dapat banyak ilmu!

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...