Wednesday, April 17, 2013

Kisah Tahun 70an




Tahun 70an dulu cukup banyak drama masyarakat , dan ianya akan jadi halwa telinga pulak, maklumlah masa tu tak semua orang ada tv. Panggung wayang kat kampung saya pun dah terbakar jadi bila ada gosip terbaru, ramai-ramai pakat dengar cerita.

Ada jugak emak-emak yang tak bagi anak-anak dengar orang tua bergosip, kata mereka hal orang tua budak-budak tak boleh campur. Ramai yang tak kisah anak-nak nak join sama bergosip -  itu lah sebabnya kadang-kadang anak-anak dari kecik lagi dah pandai bawak cerita!

Walau bagaimana pun anak-anak yang takde chance nak dengar mak dan makcik-makcik bergosip di atas pelantar bawah pokok jambu , akhirnya dapat juga dengar cerita bila kawan-kawan pegi bawak mulut ke sekolah.....kadang-kadang cerita tu macam yang dia dengar, ada jugak kadang-kadang ditokok tambah dan banyak jugak yang didengar lain yang dicerita lain!

Eh..engkau tau tak, makcik Semek yang duduk di pantai tu dah cerai dengan Pok Leh....
Mana engkau tau? Engko pandai-pandai je bawak cerita
Semalam aku dengar mak aku dengan Makcik Limah cerita...
Habis tu, macam mana gerai kepok dia? kena tutup ke?
Entahlah!

Depa tak kisah fasal cerai ke tak cerai, yang depa kisah kalau makcik Semek tutup gerai, nak pegi makan kat mana petang-petang atau hujung minggu - keropok makcik Semek tu special, banyak ikan dan digoring garing, sos pun sedap buatan sendiri. Selain keropok, laksam makcik Semek pun sedap , makan laksam berulamkan keropok goreng! Wah! Teghanu habih orang Ghoping ( Rompin )!


2 comments:

Mama Amirul said...

Assalamualaikum cikgu...
Lama tak jengah sini
Zaman sekarang ni, tak yah dengar orang tua berbual pun, anak2 dah pandai gosip sesama sendiri

Kerabu Jantung said...


Alaikumussalam, blog Ibu Amirul bertambah canggih sekarang and very productive - tahniah!

Hahaha! memang betul tu!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...