Tuesday, October 8, 2013

Auk Bah!





1.

Teringat saya masa sekolah rendah dan sekolah menengah dulu.....setiap kali main netbal  mesti bergaduh, team kalah akan menuduh team yang menang main mengelat, main kasar, main tolak, main pentes kaki dan sebagainya! Bila masuk sekolah menengah pulak  bertanding antara sekolah, antara daerah - bila kalah main netbal  mesti yang kalah tu mula-mula sekali akan kata referee tak adil, tuduh pemain pihak lawan main kasar dan paling tak masuk akal sekali depa tuduh pulak pihak lawan pakai bomoh!

Pendek kata semua salah orang, tak pernah dengar pulak ada pasukan yang menyalahkan diri sendiri seperti  pemain kurang disiplin , tiada ketahanan mental, tak fokus, pasukan penyerang lembik, ponteng latihan atau lain-lain.

Habis kuat blame pun depa kata coach tak bagus - ambik coach dalam negeri kata tak bagus, ambik coach luar negeri , bila kalah coach tak bagus jugak......


11.

Bila terkena musibah mulalah mengungkit-ungkit, apa salah saya, saya tak buat apa pun kat orang, saya bayar zakat , saya banyak besedekah , saya, saya, saya........

Pendek kata takde salah dia. Dia tak pernah mengumpat orang, tak ambik kesempatan ke atas orang , tak memanipulasi orang untuk kepentingan diri, kalau berselisih faham, dia dengan mudah memutuskan  silaturrahim pun sebab dia tak buat salah kat orang , tapi orang yang buat salah kat dia.........

111.

Kalau benar-benar UMNO nak berubah , dalam pemilihan Umno ini kalilah......sebab kalau pilih jugak calon-calon yang  orang dah tak suka , tak taulah......mungkin lain kali orang pakat - pakat malas nak mengundi! Kalau Umno tak berani nak berubah , takut pulak penyokong-penyokong yang ramai-ramai kat bawah ni yang berubah hala!






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...