Sunday, June 22, 2014

Kena Buatan Orang







Tak tau macam mana boleh terserempak dengan beberapa orang yang memang fanatik semua penyakit adalah buatan orang. Tolak ketepi medical reasons - walaupun telah disahkan oleh pakar perubatan tentang penyakit mereka. Cakap doktor tak boleh pakai walaupun dah belajar 5 - 6 tahun untuk menjadi doktor dan tambah beberapa tahun lagi untuk jadi doktor pakar.

Oleh kerana semua penyakit adalah buatan orang, maka berlakulah pergaduhan hingga putus hubungan silaturrahim dan keluarga berpecah belah. Kadang-kadang ia berlarutan hingga ke anak cucu.

Baru-baru ni saya bertemu seseorang yang mengidap kencing manis  yang acute yang tiba-tiba jatuh sakit - dan mengikut pendapat doktor dia kena minor stroke akibat dari penyakitnya . Tetapi beberapa orang rakannya mengatakan dia telah kena buatan orang, begitu , begini dan menyarankan dia pegi jumpa bomoh yang terkenal di situ,di sini. Dia mengadu pada kami yang dia jadi begitu stress dengan kawan-kawannya itu dan tak dapat nak buat pertimbangan yang betul - betulkah dia dapat minor troke atau betul-betul dia kena buatan orang.

Walau pun dia percaya pada doktor perubatan, kini dia dah mula rasa was-was, mula memikirkan siapakah yang telah ' membuatnya '. Mengikut rakan-rakannya yang bijak pandai dan yang tak ingat akan hari pembalasan tu - you jangan percaya sangat dengan orang yang baik dengan you, mereka mungkin jealous kat you atau pun mungkin ahli keluarga sebelah suami you ada yang tak suka pada you. Kita tak tahu apa yang ada dalam hati orang, kata mereka.

Tapi sebenarnya kawan ni tak tahu apa yang ada dalam hati kawan-kawannya itu, yang telah jauh tersasar disebabkan suka berdamping dengan wali-wali assyai........n....adanya...Wallahua'lam!





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...