Tuesday, July 19, 2011

Dok Buat Khurafat....2

Banyak lagi benda-benda kecil yang diamalkan orang-orang dulu, misalnya bila nak buat kenduri kahwin di musim hujan, ada yang mencampakkan baju yang telah dipakai oleh bakal pengantin ke atas bumbung rumah. Dengan cara itu diharapkan hujan tak turun di hari kenduri - tapi kalau turun jugak nak buat macam mana, mugo doh musing hujang!

Yang paling menakutkan ialah, ada orang yang menggunakan darah kambing untuk kesyukuran sekiranya ahli keluarganya selamat dari bencana. Kambing disembelih, simpan darah semangkuk dan dijirus pada yang empunya badan, kemudian dibilas dengan air bersih. Amalan begini pernah diceritakan oleh orang yang menengoknya.

Ada juga seorang dua yang menyimpan keris lama yang diasapkan dengan kemenyan setiap malam Jumaat. Tak tahu sebab apa, nak katakan pergi bertarung menentang musuh negara, tak jugak. Mungkin buat begitu saja-saja je atau tiru-tiru perbuatan orang yang terdahulu.

Seorang kawan bagi satu trick tak bagi orang curi buah mangga dia, katanya dia ikat kain kuning pada pangkal pokok mangga. Dia kata bila orang tengok kain kuning tu, mereka takut nak curi buah sebab takut ada penunggu, atau dah kena jampi atau pun takut dapat mudarat.

Senang jugak nak main sentimen dengan orang-orang yang percayakan tahyul ! Tapi kalau yang nakal tak makan saman tu, dia belasah aje! Di kampung ( masa tu ) ada remaja-remaja yang nakal, pergi ke jirat Cina , nampak ada limau atas kubur depa pun bedal! Takde pulak terdengar depa senak perut atau berkuntau sebab tersampuk hantu Cina!

2 comments:

ngasobahseliman said...

Salam dear Sis. I have been following your entries. Some amuses me and you should see my wide smile. In fact you can polish your write-up and publish it. Our children and the coming generation will surely appreciate it, or at least some would ponder upon it. What do you think? Salam.

Kerabu Jantung said...

Salam Sis,I doa you are always in the best of health.

Thank you for appreciating my merapu entries. Most of them are based on true stories - with a dash of sugar and spices!

..and I follow your adventure in Garut!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...