Saturday, April 2, 2011

Apo Nak Dikato.......

Ada di antara kita yang kureng menjaga penampilan diri semasa bekerja, terutama yang sudah beranak pinak dan yang dah berkahwin lama sikit. Tidak dinafikan ramai pula yang mengambil berat tentang pakaian dan sentiasa bersiap walau di mana saja mereka berada.

Ada juga yang begitu hebat berpakaian di luar rumah, tapi bila balik ke rumah pakai ikut suka hati . J begitu selobo di hari-hari cuti, sehinggakan bila ada juru jual datang ke rumahnya dia akan kata..... ibu' tiada di rumah - dia menyamar jadi pembantu rumah.

Seorang kawan lama yang sentiasa berpakaian sederhana , tiba-tiba dia telah menukar peampilannya dah pandai melawa , kawan-kawan sepejabat semua terkejut ........ape kene si R tu, melaram sakan la ni, awat, laki dia kawen lain ke?

Tu lah kita ni, kalau orang yang dulunya berserebeh , tiba-tiba berubah wajah , pakat-pakat pandang serong kat dia, tuduh macam-macam.....

Ye lah kalau dulu dok pakai baju polka dot, kain genggang dan tudung pulak belang melintang, mungkin anak-anak gadis dia tolong mak mereka memakai molek-molek. Harap kat kawan sekerja, selama ni dia dok pakai baju coklat tudung biru purple atau baju kurung sepasang berbunga-bunga, tudung pulak berdaun-daun, seorang pun tak kata apa! Takde yang nak tolong nasihat..

Memang ada berlaku bila suami kawin lain, isteri pertama mula pasang padan. Susah jugak nak compete, tambah-tambah kalau yang baru tu lebih muda, lebih bergaya! Ada jugak suami yang tak sporting, bila isteri pakai lawa atau bermekap, ada ke dia kata......apa kena awak ni dah buang tebiat ke? E..eh.. berpura-pura pulak..bila nampak perempuan lain melawa, terjegil bijik mata!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...