Tuesday, April 26, 2011

Terlebih Kacang

Suatu ketika kami berada di dalam rombongan menyambut menantu, layanan cukup istimewa - tambahan pulak gulai kawah dan ayam bakar yang dihidangkan sungguh sedap, ter masuk gulai nangka campur perut dan kerabu togey serta sambal belacan - apa lagi, ramailah yang terlajak makan, tak kisah dah masing-masing body macam dugong, main belasah aje !

Salah seorang dari suami yang ada asyik menambah nasi dan lauk ke dalam pinggan isteri hinggakan orang lain dah lama habis makan dia masih belum basuh tangan( mungkin dia jenis makan lambat atau makan bertambah banyak kali ). Isteri-isteri yang lain pun pakat jeles sebab suami depa tak kesah kat depa. Suami-suami yang lain pulak menggeleng kepala tengok suami yang sayang bini tu encourage mem dia makan banyak ( tanda sayang mungkin )

Ada seorang lagi suami ( suami yang di majlis lain ) dok menambah nasi dan lauk pauk untuk isteri. Isteri tu pulak suka makan nasi kenduri aka nasi minyak/nasi beriyani. Ada jugak datang fikir.........eh dia nak bagi bini mati cepat ke, dok pi tambah nasi dan lauk yang berminyak kaw-kaw ! On second thought, mungkin itulah caranya dia menunjukkan kasih sayang pada isteri! Memang ramai orang tua-tua dulu yang suka kalau anak isteri makan berlebihan - mereka rasa bahagia!

20-30 tahun dulu, bila me husben travel jauh-jauh , suka bawak balik coklat banyak-banyak untuk anak dan isteri - sampai I had to warn him - nak beli coklat banyak-banyak kena tengok bini dulu, kalau nampak ada harapan nak jadi tembam janganlah bagi coklat! Lepas tu dia beli coklat untuk anak-anak saja!

Oleh kerana saya ada makanan kesukaan yang lain iaitu KACANG GORENG, jadi dia pun dok beli kacang goreng pulak! hinggalah di suatu hari gigi geraham saya terbelah dua bahana makan kacang yang berlebihan.......and it cost a fortune to cap it up, maka saya pun buat lagi satu standing order, no more kacang at home! oleh kerana saya dan kacang goreng tak boleh dipisahkan, saya tukar dengan peanut butter pulak.Kalau teringin sangat nak makan kacang, makan peanut butter aje - to save my teeth! Alhamdulillah sekarang dah tak ketagih kacang lagi......jadi dah boleh baling botol peanut butter tu!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...