Monday, April 11, 2011

Yan Kecik Yan Besaq

When me husben met his adik beradik, dia akan meluahkan kerinduannya terhadap kampung lamannya di Yan BESAAQ... ( he once told me aka buat temberang, that his kampung is different from the others, and there is one and only Yan Besar in Malaysia. He said if I go there I'll be terkejut besar bila tengok al Yan yang besar tuh! ).

Antara cerita yang evergreen ialah tentang mi Abu di tahun 60an dan 70an dulu dan juga tentang perkataan-perkataan lama orang Kedah yang kini jarang diguna pakai :

Tengalong - baling ke atas pokok dengan kayu

Punggai - baling dengan batu

Hok hak - gila-gila bahasa

Kawaq - pencuri

Makanan kegemaran masa kecik - apom lenggang ( itu mamak jugak bikin )

Tempat mandi yang best - Sungai Raga di Kampung Raga

Seorang sahabat kata, makin kita tua makin kita ingat segala kenangan masa kecil. Semakin kita jauh dari kampung laman , makin kita rindu terhadapnya. Hakikatnya bila dah pencen hidup agak boring , anak-anak pun dah berdikari, sebab tulah pakat-pakat terkenang zaman kanak-kanak yang penuh ceria.

Seorang ahli keluarga yang berumur lebih dari 85 tahun pula memberitahu bahawa dia boleh ingat perkara-perkara yang lama-lama dulu, tapi perkara yang berlaku semasa dia mudah terlupa, ada masanya dia terlepas waktu sembahyang kerana terlupa. Tapi syukur lah sebab dia masih ingat apa yang dia lupa, dan dengan segera dia qada solatnya......

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...