Saturday, August 6, 2011

Bengong Habih Te

Masa tahun 60an dulu, buta Al Quran sebab mengaji masa sekolah rendah saja. Tak pernah tengok Quran yang ada makna jauh sekali mendengar tafsir. Walau pun begitu, tahu jugak@ pernah dengar bacaan imalah iaitu baca Waddhuha jadi Waddhuhe - itu saja.

Ada kawan-kawan kata al Quran itu hebat, di dalamnya terkandung pelbagai ilmu. Jadinya, kita ni dok ingat dalam Quran tu ada ilmu kedoktoran dan ilmu kejuruteraan, boleh buat roket dan kapal terbang. Punyalah bengong , pah tu dok tahu pulok bahasa Al Quran tu adalah bahasa Arab,ingatkan AlQuran ada bahasanya yang tersendiri ( mengikut kata kawan-kawan ) yang lebih tinggi dari bahasa Arab!

Betapa bertuah budak-budak sekarang, dari kecik lagi dah didedahkan dengan Al Quran. Ramai pulak yang hafaz Quran masa sekolah rendah lagi! Guru Quran dah ramai dan handal-handal dan masih muda-muda belaka! Dah tak timbul guru Quran kena pakai gigi palsu!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...