Sunday, July 29, 2012

Tahniah Wanita Shah Alam



Seorang ustaz ( dalam majlis tazkirah Ramadahan ) bagi pendapat , katanya ramai ustaz suka memberi pendapat sendiri dalam masalah hukum agama Islam . Bila ada soalan diajukan depa dok kata.....mengikut pendapat saya........Katanya jangan bagi pendapat sendiri, sebaliknya berilah pendapat mengikut nas.

Ustaz -ustaz sekarang perlu banyak membaca, banyak menimba ilmu dan jangan berhenti menuntut ilmu. Katanya, kalau mengajar di tempat-tempat seperti  Shah Alam dan yang seangkatan dengannya misalnya , jangan diambil mudah dengan makcik-makcik yang hadir tu - ramai dari mereka yang menuntut, bertalaqqi kitab ada yang sampai 30 orang guru ( dah lama belajar dah ramai guru ) . Jadi  kalau ada pendakwah yang katam beberapa kitab je tu, janganlah mengajar sambil lewa melainkan terus terusan kena mendalami ilmu.

Pernah berlaku di sebuah surau, penganjur  memberi tahu penceramah .....Ustaz...janganlah mengajar apa yang ada dalam kitab tu aje, ustaz kena tambah-tambah lagi dari sumber-sumber lain . Kalau bagi contoh jangan cerita fasal kawan-kawan ustaz aje, berilah contoh tentang sahabat-sahabat Rasulullah SAW.

 Alhamdulillah Ustaz tu berfikiran positif.......
Kak, terima kasih kak beritahu, insyaAllah saya akan bagi yang terbaik pada masa-masa akan datang!

Ada jugak ustaz yang pandang lekeh pada jemaah, maklumlah yang dok barisan depan tu ramai yang dah menopause . Kadang-kadang bila ustaz nak tanya  main rambang je....haa.. yang bertudung hijau tu.....ya... yang bertudung hitam tu......yang akhirnya membawa kemarahan jemaah.

Makcik-makcik dan tok cik-tok cik tu pun dah banyak berguru jugak adanya......

WaLlahu a'lam.



No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...