Tuesday, November 12, 2013

Adventure Tahun 60an.......6







Buat kek ada icing!

Kak Arah dua pupu saya tu masih bujang masa tu dan saya suka jugak tinggal di rumahnya sebab dia banyak masa nak melayan saya . Beliau bertugas sebagai bidan kerajaan dan tinggal di quarters kerajaan. Rumahnya agak moden dan dia ada sebuah gramophone - saya seronok sebab boleh dengar lagu-lagu dari piring hitam . Tiap-tiap hari saya akan mainkan lagu kegemaran saya .....A little bit of soap - sedap benar le lagu tu masa tuh! Walau pun rumah Kak Arah ada serba serbi, saya lebih senang tinggal  di rumah di tebing sungai tu jugak!

Kak Arah pandai buak kek moden dan pandai buat icing pada cake . Bila kakak Kada kahwin , Kak Arah buat kek dengan icing - habis ternganga adik beradik tengok kek icing tuh! Yang bestnya, arwah Kak Arah bagi saya bubuh icing pada kek - saya pun buat memandai bukan main . Mak saya bising  ( sebab saya masih kecik ) , takut rosak kek pengantin!

 Saya dah tak ingat samada saya dapat makan ke tak kek tu....

Ada sebuah masjid yang baru dibina dekat dengan klinik kerajaan tempat Kak Arah bertugas. Lama kemudian saya dapat tahu rupa-rupanya kepala kontrek yang buat masjid dok mengorat Kak Arah. Pada mulanya Kak Arah marah-marah dan tak layan lelaki tu, tapi lama kelamaan saya pun dapat tahu Kak arah balik ke Labis ( Johor ) berkahwin di sana. Kemudian sok sek sok sek mak dan mak sedara cerita sesama mereka, rupanya suami Kak Arah dah ada isteri kat kampung ! Tapi saya tengok dorang gembira je, dan mereka dapat anak 4 orang .....





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...