Friday, November 15, 2013

Adventure Tahun 60an......7






Dok melenggak depan pelamin!

Seingat saya majlis perkahwinan anak sepupu saya (  kakak Kada ) di jalankan selama beberapa malam . Setiap malam gong dan gendang dimainkan sehingga hampir pagi . Meriah bukan main! Ada majlis berinai dan majlis bersanding yang  dijalankan pada waktu tengah malam untuk sanak saudara sahaja . Oleh kerana Kampung Aur  kecik je , maka seluruh kampung ada pertalian darah, jadi seluruh kampung dijemput makan kenduri.  Anjung rumah penuh sesak dengan ( including yours truly ) kanak-kanak  perempuan yang sedang-sedang besar  ( 9 - 15 tahun ) dok melenggak tengok pengantin bersanding  ( punya tunggu dari pukul 6 petang sampai pukul 12 malam -  sanggup bercekang mata pulak tu! ).

Tahun 60an dulu orang kampung takde pekerjaan tetap, hanya menoreh getah atau buat padi huma. Nak dijadikan cerita suami anak sepupu saya tu agak berat tulang sikit ( maklumlah kahwin umur 19 tahun dan tinggal di rumah mak mertua, tak tau nak buat apa ) - pak mertua pegi toreh getah, mak mertua buat padi huma , menantu jantan dok riba tangan, lama-lama kena hambat dari rumah tu ( masa tu saya tak faham apa sepupu saya  dok bising-bising )  Setelah setahun dua anak sepupu saya jadi janda  beranak satu......Tapi lama kemudian dia dapat suami yang baru yang ada pekerjaan tetap ( kerja dengan syarikat perlombongan di Bukit Ibam ). Mereka memulakan penghidupan baru di Bukit Ibam!


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...