Thursday, November 21, 2013

Adventure Tahun 60an.........9







Ghaib dari muka bumi!

Selepas banjir besar tahun 1971, Kampung Aur seolah-olah hilang dari peta , puas jugak saya Google takde terjumpa nama Kampung Aur  ( konon ceritanya tok nenek ayah saya yang membuka  penempatan di situ ) saya tak tahu setakat mana sahihnya  cerita tu, sebab tok dan nenek sebelah ayah telah meninggal dunia lama sebelum saya dilahirkan


Takde pun sebut nama Kampung Aur! google search 





Mereka kini menetap di kawasan baru  iaitu Bukit Ibam, Muazam Shah , Cemara, , Ladang Tabung Haji dan kawasan Felda! Semasa ayah saya meninggal dunia pada tahun 1990 saudara mara ayah datang punya ramai penuh rumah hingga ke tanah. Malangnya kebanyakan dari  mereka saya tak kenal - saya hanya kenal dengan sepupu-sepupu dan anak-anak sepupu yang sebaya dengan saya sahaja!

Semua ibu saudara dan bapa saudara saya dah tiada. Sepupu dan anak sepupu saya pun ramai dah yang mendahului saya. Kak Arah dan lama meninggal, begitu juga Kada meninggal ketika berumur 50 tahun. Sayalah orang yang paling rugi sebab tak kenal saudara mara yang lain-lain dengan lebih dekat sebab tinggal berjauhan dari kampung laman.

Adik saya beritahu dia baru saja pergi ke Kampung Aur , tapi katanya Kampung Aur dah jauh beza dari dulu, sungai dah cetek, tebing dah rendah dan ada rumah-rumah baru, dah jadi lain. Dah tak seronok sebab orang yang rapat dengan kita dah takde.

Bila-bila nanti kita pegi tengok Kampung Aur..
Boleh jugak , le ni tak macam dulu naik keretapi, naik perahu ikut sungai, lama baru sampai siap kena bermalam di Bukit Ibam . Sekarang ikut jalan raya dalam masa 3 jam dah sampai ke Kampung Aur .

Dan kami masih terkenang arwah Kada berenang dari pengkalan rakit tempat kami mandi manda hingga ke tebing sebelah sana sungai dan balik semula ke pengkalan dengan relaksnya . Kami dua beradik ternganga tengok - dok terfikir kenapalah ayah tak duduk di Kampung Aur , kalau tidak kami dah pandai berenang macam Kada!




No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...