Saturday, January 18, 2014

Bu-Du Bukan Voodoo.......1






10 tahun yang lalu saya suruh anak lelaki saya pegi beli fish sauce dekat pasar kecil di kawasan perumahan tempat saya tinggal.

Mak kedai ni tak de jual fish sauce...
Eh, mana boleh, mak baru je tengok, banyak ada fish sauce kat situ
Tanya dah budak yang jaga kedai, dia kata takde!
Cuba tengok lagi sekali....
Tapi sos sotong adalah.....
Tu lah fish sauce nya! memang dia ada gambar sotong kat botol tu!
Oooh...padanlah budak tu tak tau .

Saya pun terfikir, pandai jugak orang Siam ni, buat fish sauce letak gambar sotong lepas tu expot ke seluruh dunia, laris bukan main. Mungkin ada yang sangka fish sauce tu dibuat dari sotong, makin orang suka sebab ia sangat exotic!





Saya sungguh teruja bila tengok budu dimasukkan dalam botol yang comel , ada pakej! nampak cerah macam Thai fish sauce. Kita pun boleh eksport budu a.k.a fish sauce yang setanding dengan Siam atau Vietnam. Buat packaging yang lebih elok dari fish sauce depa tu! Kita pun nak guna senang, tiada was-was!

Malaysian Fish Sauce!

Mungkin fish sauce kita ada perasa yang lebih istimewa seperti perasa serai , limau nipis atau daun limau purut  atau lain-lain yang sesuai. Lepas tu tampal gambar udang karang besar-besar supaya budu Malaysia lebih gempaq  dari  fish sauce yang diimport melalui Sungai Golok tuh!









No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...