Friday, March 21, 2014

Yang Buruk Jadikan Sempadan!







Berkumpul ramai-ramai tolong jiran buat bunga telur, macam-macam cerita yang berkaitan perkahwinan telah keluar.

 Ini mengingatkan saya pada tahun 1970an dulu apabila kami menjadi pengiring seorang sahabat yang nak menikah di sebuah daerah yang jauh sikit dari tempat kami tinggal. Malam akad nikah berjalan dengan lancarnya, semua orang gembira . Pada esoknya ada acara bersanding pulak pada tengaharinya. Kami serombongan yang mewakili  pengantin lelaki itu pun bersama-sama berarak  ke rumah pengantin perempuan. Acara sambutan sungguh meriah, ada  silat dan permainan gendang. Pengantin lelaki dan kedua ibubapanya dijemput ke meja pengantin.

Malangnya kami yang lain-lain yang mengiring pengantin tidak dijemput duduk dimana-mana. Jadi kami pun berdirilah sebab masa tu tetamu jemputan begitu ramai. Bapa saudara pengantin lelaki begitu marah dan berkecil hati, sebab ahli keluarganya yang tua-tua jugak tidak disapa dan tidak dipedulikan.Kami pun berdiri sepanjang acara silat, permainan gendang dan pengantin bersanding.  Dia kata tuan rumah tak beradat! Kita-kita yang muda-muda masa tu tak faham apa sebab bapa saudara pengantin bising-bising tuh!

Saya tak ingat dah apa yang berlaku. Rasa saya ahli keluarga pengantin lelaki dan semua kami balik ke rest house dan makan tengahari di sana ! Dah tak ingat makan ke tak kenduri  di situ. Tapi malam akad nikah tu saya ingat kami makan kendurinya.

Wallahu 'aklam.





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...