Wednesday, January 6, 2010

Takut Hantu?

Masa dulu-dulu ibubapa selalu menakut-nakutkan anak-anak mereka dengan hantu, seperti, jangan main di tempat gelap tu, ada hantu, atau jangan lalu tepi kubur pada waktu malam, ada hantu, jangan panjat pokok besar tepi sungai tu, ada penunggu.

Cerita di tv pun banyak yang seram-seram sampai takut pulak nak dok sorang-sorang di rumah, takut hantu-hantu yang digambarkan dalam tv tiba-tiba muncul, mana tahu.

Bayangkan pelbagai jenis hantu yang ada di atas dunia ni, ada hantu yang hantu dan ada juga hantu orang. Hantu Cina yang jalan melompat-lompat ( in the movies ) ,hantu Melayu mesti berkain putih, hantu mat salleh pula pakai kot.

Seorang kawan beritahu dia tak seram dengan hantu orang putih, sebab dia yakin hantu tu takde kat Malaysia. Yang dia seram ialah hantu Melayu sebab boleh menjelma bila-bila masa dan di mana-mana saja, tak kira siang atau malam.

Di kampung saya dulu-dulu ada sekumpulan hantu orang yang suka pergi merayau-rayau di kawasan jirat China, mencuri barang-barang atau sekurang-kurangnya mencuri buah limau atas kubur Cina. Mereka terdiri dari golongan pemuda-pemuda kutu embun. Takde pulak dengar cerita mereka dikejar hantu!

2 comments:

Maher Al Muaqly said...

Pemuda pemuda itulah hantunya. Huahuahua. Have a nice day aunty. Assalamualaikum.

Kerabu Jantung said...

Hantu orang lebih merbahaya dari hantu yang hantu.

Riuh Sekampung!!!

Mungkin TM dah upgrade modem yang lebih lawa dari ni! Bangun pagi nampak modem merah menyala! Eh, Telekom Malaysia tambah speed intern...