Saturday, January 15, 2011

Jangan Buat Gege....

Ramai juga orang kita, bila buat sesuatu kerja yang tak ikut syariat Islamiah , lama-lama rasa bersalah dan insaf, lalu bertaubat mohon diampunkan dosa. Sungguh cantik Islam , memberi peluang kepada penganutnya-penganutnya bertaubat apabila sedar dari membuat kesalahan. Lebih cantik lagi Islam itu, bila bertaubat itu adalah antara makhluk dengan Khaliqnya, dengan mengucap istighfar, malu kepada Allah di atas segala perbuatnya dan berjanji tak akan mengulanginya lagi.

Tidak perlu pula seseorang buat pulut kuning dan ayam golek untuk mengisytiharkan yang ia sudah bertaubat atau pun menghebahkan pada orang ramai, mengatakan aku sudah taubat, aku sudah taubat! Sebab kalu gi buat gege -- tobat, tobat, tobat riuh sekampung, tahu-tahu buat balik perkara yang dia mintak tobat tu......kira lagu mana tu? lama-lama malu buleh, sakit pong buleh ( sakit hati bila kena perli atau malu bila kena tanya ).

Kalau ada di antara orang-orang yang rapat memberitahu ( in confidence ) yang dia sudah insaf dan ingin bertaubat, kita mesti bagi semangat pada mereka, bantu mereka untuk berubah kepada kebaikan. Dan ucap tahniah padanya apabila ia sudah berjaya!

Ramai antara kita yang taubat sambal belacan, pagi bertaubat, petang buat balik. Antara contoh yang paling ketara ialah pekerjaan lepat melepat, masa buat ketupat tu tak sedar dah Zohor ke Asar ke, main tembak macam bren gun. Yang cantiknya bila insaf terus istighfar. Lepas tu bersembang-sembang pulak dengan jiran atau sembang melalui telefon.........melepat pulak..... lepas tu istighfar lagi.......

Nampak gaya kena bukak kitab feqah bab lepat melepat nih!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...