Tuesday, June 28, 2011

Anak Pontianak Menantu Hantu!

Jangan terkejut jika kita terdengar cakap-cakap warga emas yang memilih untuk menghabiskan sisa-sisa hidup mereka di rumah orang tua. S pernah memberitahu saya, jika anaknya yang bongsu berkahwin, dia akan pindah ke rumah orang-orang tua. Mula-mula saya ingat dia melawak aje, tapi rupa-rupanya dia bersungguh-sungguh. Antara sebabnya ialah dia tak nak tinggal dengan anak-anaknya, walaupun anak yang paling dia sayang!

S dan kawan-kawannya yang juga ibu tunggal, memang memilih jalan itu untuk kebaikan diri mereka. Mereka kata di rumah orang-orang tua ada kawan ramai, ada khidmat doktor dan tempat tinggal juga menasabah. Lagi pulak mereka boleh balik ke rumah atau ulang alik sekejap di rumah orang tua, sekejap rumah sendiri.

Mereka kata, dah tua , tak larat dok dengan anak cucu. Mereka dah berumur lebih 60 tahun tak mampu menjaga rumah, masak makan, cuci pakaian dan jaga cucu sekali, melainkan kalau ada pembantu. Lagi pulak mereka perlu masa yang lebih untuk beramal ibadat!

Antara salah seorang rakannya juga seorang ibu tunggal, tinggalkan kampung laman ikut anak lelaki berhijrah ke KL, setelah anak lelaki berkahwin keadaan banyak berubah. Timbul masalah dengan menantu perempuan yang mengganggapnya sebagai excess baggage. Berlakulah penderaan mental, yang menyebabkan ia mencari jalan keluar - berpindah ke rumah orang-orang tua!

Kadang-kadang kita tak boleh kata menantu tu hantu , tapi tidak kurang juga ada anak yang pontianak. Mereka nak hidup dengan bebas dan tak nak terkongkong dengan ibubapa. Pernah berlaku ke atas seseorang yang tinggal dengan anak menantu, ibunya tidur sampai 2 hari 2 malam tak bangun-bangun, dibiarkan saja dan tak pun pergi menjenguk di biliknya. Rupanya ibu pengsan kelaparan sebab tiada makanan di rumah ( depa pergi kerja awal pagi dan balik lewat malam! )

Nampak gayanya lama-lama kerajaan kena bina lebih banyak rumah orang -orang tua! Sebab anak-anak yang abandon mak bapak mereka nak pergi ke situ jugak bila mereka tua nanti!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...