Thursday, June 30, 2011

HMMM Kembali Lagi.....2

Hilanglah sudah kisah Pak kadok dan simata ceme, timbul pulak segolongan lain di negeri antah yang tak berantah tu. Kumpulan itu pulak cukup bertuah, datang dari jauh, dari negeri bulan gerhana - macam jugak dengan simata ceme, mereka dapat banyak kesenangan dan kemudahan ( lebih dari apa yang mika boleh dapat jika mika dok di negeri asal mika ).

Setelah hampir 5 tahun bersilam, ramai rakyat jelata keresahan, ada yang kata pemilihan yang dibuat tiap-tiap 5 tahun tu mengelat. Ate kalu mengelat macam mana si mate ceme tu boleh menang? Paling lantang macam halilintar memecah bumi ialah puak-puak yang kalau dok negeri asal tak tentu lagi lagu mana nasib mika tu - macam-macamlah mika buat onar. Pendek kata semua tak kena! Mika ajelah yang bijak lebih!

Timbul watak sang Kitol yang suka mengambil kesempatan di atas kelemahan pembesar-pembesar yang ada . Kerja dia takde lain melainkan bila jumpa pembesar tu cakap gitu, jumpa pembesar ni cakap gini, akhirnya semua pembesar dah mula menghunus keris masing-masing, bahana lidah sang Kitol yang bercabang 3 tuh!

Tak ingat mika dengan Hikayat Timasik yang mana seorang pendatang membelot pegi bukak pintu kota bagi musuh masuk, akhirnya sang bedebah tu mati biawak aka mati katak kena tombak musuh. Mika yang menyerang tu tak perasan pun siapa yang baik budi pegi bukak pintu kota bagi mika masuk! Almaklumlah dalam menggempur masuk kota Timasik mika dah tak kenal siapa dah....walaupun si talibarut itu !

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...