Wednesday, June 8, 2011

Hikayat Merong Maha Manusia..............3

Shahadan , segala pahlawan yang ingin masuk ke gelanggang tu pun melatih diri berpurnama-purnama lamanya meninggalkan rumah, anak bini , mak bapak hatta ayam itik jua.

Ada yang bertapa digua-gua

Ada yang mandi minyak

Ada yang menajamkan lembing

Ada pulak mengangkat berat

Tidak kurang pula menolak ombak

Alkisahnya dalam reramai tu adalah sorang tu yang benama Pak Kadok. Pak Kadok ni bukannya pahlawan, tapi sibuk melebih dari pahlawan adanya. Dia pun selalu jugak meninggalkan rumah, mak bapak, anak bini dan ayam itiknya - pergi melara ke serata ceruk - pergi menyabung ayam! ayam Pak Kadok sangat bertuah, kerap kali menang dalam menyabung.

Maka pada suatu ketika Pak Kadok sampai ke sebuah wilayah seorang pembesar yang juga kaki menyabung ayam. Pendek kata banyak harta yang diperolehi oleh pembesar tu dengan jalan yang tak halal - menyabung dan bertaruh! Dan dari firasatnya , ayam Pak Kadok sungguh bertuah , lalu dia mengajak Pak Kadok berlaga ayam dengan taruhan kampung masing-masing ( kampung ialah rumah dan tanah yang dimiliki seseorang pada masa tu).

Arakian sebelum ayam berlaga, pembesar tadi memuji-muji ayam Pak Kadok yang dikatakan sangat bertuah tu, apa tah lagi tersengih-sengihlah Pak Kadok kena puji. Pembesar tu kemudiannya mengajak Pak Kadok bertukar ayam. Maka dengan bangang, baghal, lembam dan sengalnya Pak Kadok tu pun.............guess what? bersetuju......................

I've got to go , I can't stand this Pak Kadok guy!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...