Wednesday, February 5, 2014

Mabuk Klorofil








Tengah surfing channel tv, terjumpa segmen ubat-ubatan tradisionl.

Oleh kerana rancangan hampir habis, saya hanya mendengar hujung penerangan iaitu, pegaga baik untuk  mencuci darah yang bertoksik dan bergula, juga ia baik untuk memulihkan organ dalaman yang rosak seperti buah pinggang .......Dan diiklankan pegaga dalam kapsul.











 
Suami saya tak ada masalah dengan air pegaga, dia kata sedap dan menyegarkan.

I think I better stick to kerabu pegaga je!









4 comments:

Anonymous said...

Salam kak kj, pengalaman tinggal di vietnam lebih sedekad menyaksikan masyarakatnya amat gemar meminum air pegaga ini. Diblend dan dicampur dengan sedikit gula batu dan ais Memang amat menyegarkan....masyarakat vietnam ni rata rata amat suka makan pelbagai daun ulam. Yang hampir pupus di Malaysia seperti pucuk tangkis pun punyalah banyak dijual di pasar. Dibuat sup masam. Mmg sedap. UH

Kerabu Jantung said...



Wassalam UH, memang terliur tengok depa makan mee sup dengan ulam-ulam mentah,very nutritious.

Adakah pucuk tangkis tu daun panjang ada macam daun salad lebih kurang? UH kena bagi resepi sup masam. I suka Vietnamese food tapi susah nak dapat yang halal.

Anonymous said...

Resipi sup masam mudah
Tomato potong 4, bendi, batang keladi, terung , atau apa saja sayur yg disukai dan sedikit taugeh. Ikan patin atau apa apa ikan yg disukai.
Air Asam jawa. Masak air asam jawa hingga mendidih. Masukkan ikan, kemudian masukkan sayur sayur kecuali taugeh. Garam n gula. Tutup api dan masukkan taugeh. Klu suka blh letak daun selasih atau daun bawang n klu nak pedas bolehlah tambah cili padi atau merah. Tu saja. Cubalah kak. Memang sedap sangat.

Btw pucuk tangkis tu yg rasa mcm petai. Batang dia bersalut mcm sponge

Kerabu Jantung said...


Tq UH , Insyaallah akak akan cuba masak. Rasanya dia seangkatan dengan singgang, but it is more nutritious, sebab sayur-sayuran yang berbagai jenis tu.
Bagus untuk detox!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...