Monday, August 2, 2010

Bawak Bersabar........

Dalam satu majlis mengenai Ilmu Qiraat dan Rasm Uthmani yang saya dan rakan-rakan hadiri baru-baru ini, saya mengambil tempat bersebelahan dengan 2 buah kerusi yang telah ditanda dengan fail kertas. Main tanda-tanda tempat di barisan pertama dan kedua hadapan memang biasalah. Rupa-rupanya kerusi tu diduduki oleh seorang ibu muda dengan tiga anak kecil berumur lebih kurang 5th, 3 th dan 1th.

Bila majlis dimulakan, anak kecil tu pun mula merengek-rengek. Darah makcik yang dok kat sebelah dia tu pun mulalah naiklah setakah dua --- kalau nak bawak anak kecik, duduklah di belakang ...isyyyyyy....... merengek lagi dan merengek lagi, suara pun sama naik dengan suara penceramah.

Oleh kerana anaknya tak berhenti merengek-rengek, dia pun dengan selambanya mengangkat baju dan menyuapkan susu cap gantung ke mulut anaknya. Wooo......saya pun buat isyarat suruh dia masuk ke bilik sembahyang, tapi dia kata ok, sebab anak dia dah diam. Tapi , bukan masalah diam tak diam tu, masalahnya .....akak......jangan main-main breastfeed anak kecik tu di tengah orang ramai..............

Oleh kerana ada tiga kertas kerja yang dibentang , bayangkan hingar bingarnya ketiga-tiga anak tadi, diselang seli dengan membreastfeedkan sikecil tu beberapa kali. kami bertiga pun terpaksalah beristighfar banyak-banyak....takkanlah nak lempang pulak dia tu atau tolak dia dari kerusi even though I've been planning to remove her chair during interval.

Bila sesi soal jawab, sibu muda tadi nak ajukan soalan. Akak, ada kertas tak, saya nak buat soalan. Ok ada, nah ....pen ada tak? ada, ambik ni. Kertas dan pen dia habis dimainkan oleh anak-anaknya dan berterabur entah ke mana. Dia pun beritahu masalahnya, bila dia guna buku Iqra' untuk mengajar Quran, budak-budak pandai baca tapi tak pandai mengeja.Boleh tak jika dia ajar mengeja sekali?..... Apabila soalan dia dibaca oleh pengacara, dia pun dapat jawapannya ie boleh!

Saya begitu insaf dengan niat saya yang jahat tadi, rupa-rupanya dia seorang ibu muda yang cekal dan gigih nak mendapatkan ilmu, datang ke majlis walau pun dengan begitu susah payah. Dan dia tak sedar pun apa yang dia telah buat...exposed herself, menaikkan kemarahan ramai orang , kalau tak buat keras hati begitu mungkin dia tak dapat menambah ilmu.

Setelah majlis selesai saya cepat-cepat minta maaf dengannya, sebab masa tengah sakit hati tadi memang macam-macam lagi saya buat planning!

2 comments:

Mama Amirul said...

kadang-kadang kita selalu marah-marah seseorang itu tanpa memikirkan sekiranya kita berada di tempat nya, apa pula perasaan orang terhadap kita

Kerabu Jantung said...

Memang betul, kalau kita sabar sikit dan lihat di sebaliknya kita akan rasa malu dengan kemarahan kita

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...