Saturday, November 27, 2010

Dapatkah Kita Menahan?.....Bah 2

Banyak berlaku dalam masyarakat kita keadaan tamak haloba yang tak dapat dibendung. Walau pun ia melibatkan perkara yang kecil saja tapi perbuatan begini membawa kesan negatif pada diri dan masyarakat kita.

Suatu masa diadakan majlis sambutan hari guru peringkat sekolah, dua buah sekolah yang berjiran sebelah menyebelah pagar berpakat mengadakan jamuan bersama. Oleh kerana sekolah A habis dulu majlis, semua guru turun makan. Sudah tentulah hidangan atas meja tu begitu banyak kerana jamuan tu digabungkan. Jadi guru-guru sekolah A tadi, bila dah kenyang makan, adalah di antara mereka membungkus makanan sebanyak-banyak yang mungkin ( kalau boleh tak payah masak untuk lunch and dinner sekali ). Jadi bila guru-guru dari sekolah B turun makanan dah tinggal sikit, mereka pun meradang , makan tak ingat orang belakang. Dalam hal ni tak tau sapa yang salah. Masing -masing salah menyalah, hingga ada yang marah pada tokey kantin sebab tak kontrol makanan!

Keadaan yang tak dapat menahan perasaan ini juga dapat dilihat bila ada jamuan buffet. Ada yang melambakkan segala jenis makanan hingga membukit tinggi macam nak pecah pinggan, lepas tu daaah tak habis, buang begitu saja makanan yang lebih tu! kesian makanan dan kesian orang-orang di negara-negara miskin yang tak cukup makanan!

Pernah berlaku pada seorang ahli keluarga saya di kampung pada tahun 60an dulu ketika mengadakan kenduri kahwin anaknya beliau telah menumbangkan seekor lembu yang gemuk. Setelah lembu tumbang, banyaklah yang mengambil daging mentah bawa balik ke rumah masing-masing ( mungkin tiada kawalan pada masa itu), dan selepas daging dimasak, ramai pula petugas-petugas yang membawa bekas untuk bawa balik gulai yang masak ( sebelum kenduri bermula). Jadi lembu seekor tu dah tinggal 3/4 sahaja. Saya dah tak ingat sama ada cukup atau tidak makanan untuk tetamu. Mungkin orang yang datang lambat makan nasi dengan kuah dan acar saja!

Sebenarnya perkara begini masih berlaku di kalangan masyarakat kita hingga ke hari ini. Tapau menapau tidak terkira!

Kalau tuan rumah bagi, lainlah............tapi jangan buat tamak pulak!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...