Tuesday, November 2, 2010

Harta Atau Nyawa?

Bertanya pada War pagi tadi, ada ke keluarga War yang terlibat dengan musibah letusan Gunung Merapi, dia kata tiada saudara mara di Jawa, semua ahli keluarganya di Sumatera.

Ramai yang mati di Pulau Mentawai, kak

Kena sunami War, nak lari ke mana.

Tulah kak, bila ada musibah, ramai je yang tak nak pindah, mereka rela mati dalam rumah sendiri.

Katanya ramai yang beranggapan pada mati tengah lari biar mati di rumah, dengan harapan bencana tak menimpa mereka di rumah. Orang kampung susah nak pindah kak, lembu kerbau nak bawak macam mana dalam keadaan kelam kabut, sedangkan lembu kerbau dan tanah tulah harta mereka. Kalau dah hilang semua bagaimana nak teruskan hidup, dah susah bertambah susah. Katanya orang berada lain , mereka boleh tinggalkan rumah lari sehelai sepinggang sebab harta mereka ada dalam bank!

Adakah dengan kata lain kalau punca pendapatan hilang, mereka rela mati? Entahlah, tak berani nak buat andaian, sebab kita tidak berada dalam situasi yang sedemikian!

Dia menguatkan cerita, ada juga yang lari meninggalkan rumah dan mati di tengah jalan kerana merempuh banjir, bila banjir surut, didapati rumah mereka tak pun terkena banjir! Kira-kira mati percuma aje mereka tu! lari dari tempat yang selamat ( rumah ) pergi mati di tempat bencana.

Wa bo komen maa......

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...