Sunday, November 14, 2010

Makang Kepok Tepi Pata!

Balik kampung dok makan, minum, makan, minum, sembang, sembang dan sembang, bila petang pergi makan angin di pantai . Saya mengucapkan ribuan terima kasih pada Majlis Daerah Rompin kerana telah menjaga kebersihan pantai, menyediakan jogging trek dan menjadikan pantai tempat penduduk tempatan menikmati angin petang dan keindahan alam bersama ahli keluarga.



Lepak di gerai keropok lekor dulu, menikmati minum petang sambil menghirup udara segar


Pemandangan laut yang indah di waktu petang. Lepas makan kepok elok bersiar-siar di tepi pandai supaya minyak keropok tak beku dalam salur jantung!





Tak cukup berjalan, boleh berjogging di trek yang disediakan di kawasan pantai


Tapi kena ambil perhatian amaran Majlis Daerah......jangan main terjun aje dalam laut tu!


Pada keesokan harinya kami pergi ke Mersing Johor, yang kira-kira satu jam perjalanan dari Rompin. Tujuan saya nak tunjuk pada anak bongsu pemandangan Pulau Tioman dari Masjid Jamek Mersing yang terletak di atas bukit. Tapi malangnya, laut berkabus, tak nampak Pulau Tioman ( kalau tidak, sampai aje di atas bukit, tekejuk besor tiba-tiba Pulau Tioman tertebeng depang mate )


Oleh kerana tak dapat lihat Pulau Tioman, kami berpatah balik dan singgah di Pantai Air Papan , Mersing.


Dari Pantai Air Papan, kami dapat menikmati pemandangan pulau-pulau kecil di kelilingnya



Kejuk ga jugaklah bila nampak pemandangan ni...



.........ditambah pulak dengan yang ini........



........dan...........yang ini........

Tapi berbeza pulak dengan Pantai Penyabung dan Teluk Gorek ( juga di Mersing ) yang begitu indah dan bersih. Hairan juga kenapa Pantai Air Papan terbiar, dengan rumputnya yang tidak di potong...... kesian gerai-gerai kecil yang jual keropok goreng, pisang dan ubi goreng, yang jual air kelapa macam duduk dalam semak aje sebab rumput begitu panjang dan ekstra serabut!
( Lihat Voices in my head - My Travel Journal --Teluk Gorek Jan 2009 )

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...