Tuesday, November 30, 2010

P..........Harum Sundal Malammm.....


Mengapa ramai dari orang kita yang curiga dengan bau wangi? Ada yang mengaitkan harum bau bunga dengan hant.....u. Saya suka bunga-bunga klasik yang bau harum, seperti melor, mawar dan bunga cempaka dan menanam pokok-pokok ini di keliling rumah. Ada seseorang dua yang datang bertanya saya kenapa tanam pokok yang wangi begini. Mereka kata baunya sangat meng- eerie-kan.



Pokok kenanga yang berbunga sepanjang tahun.....bau harum yang menyeramkan?


Saya rasa ada sebab mengapa ramai yang kaitkan bau harum bunga dengan hant.. mungkin kerana masa dulu-dulu ada wayang gambar cerita pontiana...k lakonan Dato Maria Menado. Pontianak tu pulak cantik dan wangi atau diikuti dengan wangi-wangian. Jadi mungkin kerana itu ia kekal hingga ke hari ini, ie bau wangi dikaitkan dengan pon......ti....

Jiran saya DZ suka tanam pokok bunga, she really got a nice garden that she tends everyday from 7 to 11 in the morning . Dia ada pokok bunga sundal malam yang ditanamnya diluar pagar. Yang kata sundal malam ni, memanglah sesuai dengan namanya, iaitu waktu siang langsung tak berbau, tapi bila waktu maghrib mulalah dia berbau semerbak hingga ke malam. Ada seorang dua rakan yang datang ke rumah saya hampir maghrib, terbau bunga yang harum -- terus naik kecut ( maklumlah waktu maghrib.....) Dia ingat ada sesuatu......yang hadir berhampiran rumah saya. Saya pun tunjukkan pokok jiran saya tu.........bunga tulah yang wangi tuh.....

Tambahan pula di abad 20 ni ada lagi cerita pon..ti...yang juga dilakonkan oleh seorang yang jelita yang juga dikaitkan dengan bunga yang harum..........

Pada waktu kematian di kampung saya selalunya dinyalakan setanggi atau kemenyan yang wangi , guna untuk menutup bau yang kurang elok atau bau wangi boleh jadi terapi bagi yang sedang bersedih. Ramai juga yang takut dengan bau setanggi sebab dah dikaitkan dengan orang mati, pada hal di negara-negara Islam lain selain di Asia Tenggara rumah kediaman mereka sangat mewah dengan bau setanggi dan minyak atar setiap hari.

Ada juga yang tak suka ada setanggi ketika waktu kematian, tak tahu sebab apa. Pernah ada kematian dan beberapa orang kami menawarkan pada tuan rumah supaya dinyalakan setanggi, kemenyan atau lain-lain wangian ( boleh pilih ) tapi ada jiran-jiran lain tak membenarkannya. Mungkin lain padang lain belalangnya......

2 comments:

ngasobahseliman said...

Yang tak mahu itu bukan sebab baunya tetapi sebab asapnya. Ada yang mengatakan makhluk halus suka pada asap. WaAllahua'lam.

kerabu jantung said...

WaAllahu a'lam !

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...