Friday, November 12, 2010

Lama Berjalan Macam-Macam Pengalaman

Bila balik kampung takde kerja melainkan makan,tidur,lepak,sembang sampai hampir pagi dengan me "rewind" cerita lama gi mari gi mari.

Terkenang masa di KB, masa tu anak-anak kecik-kecik lagi, kawan-kawan beri nasihat kena kelih sokmo anak lelaki dan anak puen kita bila agak-agak hampir baligh, kena tanya dan kena ajar cara mandi wajib. Kena lihat perkembangan anak-anak, jangan biar mereka membesar bersendirian. (Alhamdulillah, silibus mata pelajaran Pendidikan Islam mencakup semua aspek kehidupan ), jadi anak-anak mungkin tak malu lagi jika kita bukak cerita.

Pesan mereka lagi, kalau kita tak sihat biasakan anak-anak menjaga kita, urut, picit, teman kita. Jadi bila besar, anak lelaki tak malu dan tak kekok nak mendekati kita, memicit-micit atau menyuapkan makanan atau lain-lain ( to the extend ada yang memandikan emak atau tok kerana takde orang lain yang boleh membantu ). Banyak juga anak lelaki yang jenguk mak dari pintu sebab malu nak mendekati mak yang terlantar sakit!

Kadang-kadang I went overboard menyakat anak-anak, suruh baca Al Fatihah, mak nak dengar, mana tahu kalau mak mati, baca Fatihah tak betul mak tak dapat pahala. Mereka pun bukan main baca dengan sepenuh hati, kadang-kadang ada yang menangis takut mak mati. Bila depa dah besar sikit dan dah cerdik mereka geram bila mak menyakat depa!

Tapi nasihat yang paling berharga ialah, bila anak-anak gadis dah membesar, seorang kawan beri nasihat yang benar-benar ikhlas. Anak you dah besar, jangan terlalu memilih bakal suami anak. Jangan jadi macam sesetengah ahli keluarganya , ramai yang tak kahwin hingga ada yang berumur 50 tahun dan ada yang tak kahwin seumur hidup. Masa mereka muda-muda, ada kawan yang serious nak kan mereka, tapi mak bapak tak boleh terima dengan macam-macam alasan, tak setaraf, kerja tak menjain masa depan, peghak sangat sehinggakan tiada seorang pun yang good enough for their daughters!

Saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih pada sahabat-sahabat saya di KB, Alor Star dan Kuching yang begitu ikhlas mengajar dan menasihat saya tentang hidup. Allah jua yang membalas segala kebaikan Che' Nun, Neni, Che' Nah dan lain-lain!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...