Monday, July 26, 2010

Jangan Buat Bidaah

Dah dekat-dekat nak puasa ni banyaklah borang-borang diedarkan bagi sesiapa yang nak buat tahlil untuk ibubapa atau ahli keluarga yang dah meninggal. Tahlil akan dilakukan dimasjid atau surau secara beramai-ramai dan dengan sejumlah bayaran yang ditetapkan ( tak tau pulak nama-nama arwah yang dicatat dalam setiap borang itu disebutkan atau tak ketika bertahlil ).

Sekarang ni ada yang mengatakan baca yasin dan tahlil arwah tu adalah perbuatan bidaah, sebab zaman nabi tak pernah ada tahlil arwah. Ada pula yang kata ia bukan amalan bidaah sebab tidak menyebabkan terpesongnya akidah, lagi pulak baca yasin apa salahnya, habis-habis sangat dapat pahala kat si pembacanya.

Bagi diri saya kalau nak hadiah Yasin untuk kedua ibu bapa atau ahli keluarga yang dah meninggal tu, bacalah sendiri anak beranak, lebih afdal . Harap orang baca ramai-ramai tak tentu lagi, ada yang baca tak betul tajwid, wakaf dan ibtidak, ada yang tak ikhlas ( sebab bukan ahli keluarga dia) , ada yang tak baca pun, hanya kumat kamit mulut aje sebab tak sempat nak kejar bacaan yang laju macam LRT tuh! Kadang-kadang orang lain mari ramai-ramai tolong berdoa, anak cucu depa dok wat relax jah!

Lagi pulak, apakah yang lebih baik melainkan amalan soleh dan doa anak cucu kepada ibubapa dan datuk nenek mereka. Wallahuaklam!

2 comments:

Mama Amirul said...

YE KE CIKGU, ARI TU AYAH SAYA BARU BUAT KENDURI ARWAH UNTUK ARWAH WAN SAYA,...... BIDAAH KE TU?

Kerabu Jantung said...

Tak tau mana yang betul, di KL ni ada sesetengah yang memang betul -betul tak terima amalan tahlil. Ramai juga yang mengamalkannya.

Kita pilih yang mana kita biasa buat atau tak buat mengikut adat setempat.

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...