Thursday, July 22, 2010

Kalau Dah Tua Tu.............

Seseorang tu bila makin tua makin banyak cekadak. Ada juga makin tua jadi makin cengil, nampak benda yang salah aje. Ramai juga yang suka mengomel tak berhenti-henti pet pot, pet pot sampai hilang suara. Tak kurang pulak yang suka cari balah dengan orang tak kira orang tua atau budak-budak kecil, sanggup dia lawan berkelahi. Ada juga yang hidup penuh dengan syak wasangka dan pandang serong pada semua orang!

Orang tua selalu banyak perangai yang bukan-bukan, sehingga menyebabkan anak cucu lari jauh-jauh. Kadang-kadang kelakuan mereka tu dibuat secara tak sedar. Ada setengah orang tua yang asyik pegang barang berharga mereka ( emas, intan, berlian atau duit), diusungnya ke sana ke mari walaupun dalam rumah sendiri. Kadang-kadang bila tersalah letak bungkusan tu, habis anak cucu kena marah. Mula tuduh, sapa ambik, sapa ambik ( reta dia yang nak bawak mati tuh! )

Ada juga orang tua yang dah tak ingat bila dia makan . Bila ada orang datang ke rumah, dia akan mengadu kata anak dia tak bagi dia makan. Padahal kadang-kadang tu baru aje sudah makan. Mungkin juga mereka dah tak perasan perut dia lapar atau kenyang.

Tapi orang lelaki tua yang dah mati bini, lain pulak perangai, dok ingat nak kawin aje. Bila di sua calon-calon yang hampir sebaya tak nak pulak tu. Nak yang muda-muda aje ( maklumlah masa isteri masih hidup takde can nak berbini muda!) Oghe mudo tok se ke demo weh, nanti kena pakai pampers menyusahkan orang aje!

Orang kampung saya pulak, kalau ada lelaki yang kematian isteri, cepat-cepat mereka tolong carikan pengganti . Bak kata tanah kubur masih merah, suami daaahh.. kawin lain. Yelah sapa nak jaga makan pakai depa, kalau anak ramai, sapa yang nak tolong bela. Tolong jenguk sekali sekala bolehlah. Kalau sakit sapa nak jenguk sepanjang masa. Adik beradik sendiri pun ada keluarga sendiri yang nak dijaga. Pendek kata lagi cepat dia kawin lagi baik untuk semua orang.

Begitulah adanya. Pernah dengar cerita-cerita macam yang di atas tu?

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...